Planowanie rodzinnych finansów: Rodzina jako najważniejszy startup w Twoim życiu

Bartłomiej Florczak
Bartłomiej Florczak21.11.2023
Planowanie rodzinnych finansów: Rodzina jako najważniejszy startup w Twoim życiu

Wyobraź sobie swoją rodzinę jako startup. Najważniejszy jaki kiedykolwiek założysz. To nie jest typowe przedsięwzięcie; to podróż na całe życie, pełna marzeń, radości, wyzwań oraz… odrobiny planowania strategicznego. W tym przypadku sukces nie polega jednak na zyskach i wykracza daleko poza bezduszne arkusze Excela. Mierzy się go poczuciem bezpieczeństwa oraz uśmiechami, które dzielisz z najbliższymi przy rodzinnym stole. Twoim zadaniem jako foundera tego startupu jest poprowadzenie tego tętniącego życiem i dynamicznie rozwijającego się przedsięwzięcia przez świat finansów i inwestycji, przekształcając pozornie zwyczajne liczby oraz przyziemne budżety w ekscytującą, aczkolwiek bezpieczną podróż, której celem jest dostatnia przyszłość Twojej rodziny. To jak bycie CEO, CFO i COO w jednym.

Potrzebna będzie odpowiednia strategia i długoterminowa perspektywa. A dobrze opracowany plan pomoże Ci podjąć odpowiednie kroki w zależności od tego, gdzie jesteś teraz i gdzie widzisz siebie za kilka lat.

Oto krótka ściągawka, co należy zrobić, aby jak najlepiej zaplanować finansową przyszłość swojej rodziny.

Krok 1: Tworzenie planu – budżetowanie i wydatki

Pomyśl o budżetowaniu rodzinnych finansów jak dyrektor finansowy najfajniejszego startupu w mieście – Twojej rodziny. Nie chodzi tylko o śledzenie tego, ile wydajesz w sklepie spożywczym lub ile wynosił rachunek za prąd w zeszłym miesiącu. Chodzi o nakreślenie szerszego obrazu – gdzie widzisz swoją rodzinę finansowo za rok, pięć lat, a nawet wtedy, gdy dzieciaki pójdą na studia. Twój budżet to strategiczny plan gry Twojej rodziny. Masz dochód, który jest jak stały strumień nowych klientów, są też wydatki – niezbędne koszty, które musisz ponosić, aby Twój startup mógł się prężnie rozwijać. No i nie zapomnij o przyszłości – wymarzonych wakacjach na egzotycznej wyspie, czy o nowym rodzinnym samochodzie. To Twój… Wasz plan rozwoju!

Tak jak dyrektor finansowy w startupie musi wiedzieć skąd pochodzi i dokąd zmierza każda złotówka, tak Twoja rodzina potrzebuje budżetu, aby mieć jasny obraz swoich finansów, zapewniający, że każda decyzja prowadzi do lepszego jutra.

Krok 2: Zarządzanie długiem – uprzątnięcie bałaganu

Porozmawiajmy o zadłużeniu. Jest ono niczym bariery rynkowe, które Twój startup musi pokonać, aby myśleć o odniesieniu sukcesu. Działaj taktycznie – jak doświadczony dyrektor generalny wykonujący sprytne ruchy, aby prześcignąć konkurencję. Wysokooprocentowane pożyczki? Są jak tykająca bomba zegarowa dla Twojego budżetu. Pozbądź się ich w pierwszej kolejności. Zadłużenie na kartach kredytowych lub zakupy na raty, o których nawet nie pamiętasz? Ich spłata to szybkie zwycięstwa w tej batalii. Podnoszą morale i poprawiają nastrój – to tak, jakby Twój startup właśnie otrzymał pierwszą pozytywną recenzję.

Pozbycie się złych długów jest jak uprzątnięcie bałaganu; tworzy miejsce na świeże pomysły i nowe osiągnięcia. Pozwala również w większym stopniu skoncentrować się na tych działaniach, które budują trwałą wartość – na oszczędnościach i inwestowaniu.

Krok 3: Wyznaczanie celów – deklaracja misji

Każdy fajny startup ma misję – coś, co napędza każdą decyzję i ruch w firmie, jest źródłem zaangażowania całego zespołu i nieustannie motywuje go do działania. O to właśnie chodzi w wyznaczaniu celów finansowych dla Twojej rodziny. To jak stawianie pinezki w Google Maps w miejscu, do którego chcesz dotrzeć, aby nie zboczyć z optymalnej ścieżki. Potrzebujesz solidnego funduszu awaryjnego? Pomyśl o nim jak o rezerwie gotówkowej w kasie firmy, która pozwoli jej przetrwać niestabilne czasy. Odkładasz pieniądze na edukację dla juniora? To jak inwestowanie w badania i rozwój, które mogą dać początek przełomowym odkryciom, które będą kształtować naszą przyszłość. Podejdź do tych celów z takim samym poczuciem misji i zaangażowaniem, jakie każdy startup wkłada we wdrażanie swoich przełomowych pomysłów w życie.

Poniżej znajdziesz kilka typowych krótko- i długoterminowych celów, które mogą Ci pomóc stworzyć Twoją własną listę:

Cele krótkoterminowe

  • Utworzenie funduszu awaryjnego
  • Spłata karty kredytowej
  • Oszczędzanie na rodzinne wakacje lub zakup nowego tabletu dla bąbelków

Cele długoterminowe

  • Zakup większego samochodu
  • Zaliczka na dom
  • Kapitał, który w przyszłości pozwoli Ci spokojnie przejść na zasłużoną emeryturę

Krok 4: Ubezpieczenie – zarządzanie ryzykiem

Potraktuj temat ubezpieczeń jako strategię zarządzania ryzykiem dla Twojej rodziny. W dynamicznym i szybko zmieniającym się ekosystemie startupów rozsądni założyciele wiedzą, że dobry risk management jest na wagę złota. To jak najwyższej klasy oprogramowanie, które chroni przed nieoczekiwanymi awariami systemu. Ubezpieczenie zdrowotne to Twoja pierwsza linia obrony, utrzymuje wszystkich członków rodziny w dobrej formie. Z kolei ubezpieczenie na życie to procedura awaryjna, która zapewnia, że Twój startup będzie nadal dobrze funkcjonował, nawet jeśli nie będzie Cię już w pobliżu, aby nim kierować.

Wybór odpowiedniej polisy jest więc jak wybór narzędzi wspierających zarządzanie bezpieczeństwem w firmie – ma kluczowe znaczenie dla płynnego działania i długoterminowej stabilności. Chodzi w końcu o ochronę najcenniejszych aktywów: zdrowia i dobrego samopoczucia Twojej rodziny.

Krok 5: Strategia inwestycyjna – napędzanie wzrostu

Pomyśl o swojej rodzinie jak o garażowym startupie, który ma szansę stać się kolejnym Apple. Podobnie jak Jobs i Wozniak zaczynali od wielkich marzeń i małej przestrzeni, tak Twoje inwestycje mają potencjał, by przekształcić status finansowy Twojej rodziny ze skromnych początków w coś naprawdę monumentalnego. Inwestycje są ważne, a znalezienie odpowiedniego rozwiązania, dzięki któremu możesz inwestować nawet niewielkie kwoty zgodnie z Twoimi potrzebami, aby móc skutecznie realizować wcześniej ustalone cele ma fundamentalne znaczenie dla realizacji planu finansowego Twojej rodziny.

Jak w każdym dobrze zarządzanym startupie, tutaj również kluczem do sukcesu jest wyważona strategia, odpowiednio dopasowana do każdego Twojego celu. Optymalne zarządzanie rodzinnym budżetem zgodnie z zasadą 50/30/20, gdzie 50% budżetu przeznaczane jest na niezbędne wydatki, 30% na życiowe przyjemności, a 20% na oszczędności oraz inwestycje oparte na celach, buduje stabilność i staje się głównym czynnikiem wzrostu prowadzącym w stronę niezależności finansowej. W ten sposób każda inwestycja, nawet ta najmniejsza, staje się krokiem do osiągnięcia długoterminowych celów.

Krok 6: Kamienie milowe – monitoring celów

Podobnie jak każdy ambitny założyciel startupu musisz regularnie monitorować postępy w realizacji swojego rodzinnego planu. Zadaj sobie pytanie: “Czy co miesiąc oszczędzamy wystarczająco dużo, aby osiągnąć nasze cele, czy też musimy ograniczyć niektóre wydatki, jak te codzienne wizyty w Starbucksie i przeznaczyć więcej pieniędzy na inwestycje?” W przypadku celów krótkoterminowych pomyśl o tym jak o kwartalnym przeglądzie biznesowym w startupie, a w przypadku celów długoterminowych potraktuj to jak coroczne spotkanie dotyczące strategii firmy.

Ale nie musisz wszystkiego robić samodzielnie. Wyobraź sobie fajne narzędzie dostępne na Twoim smartfonie, które jest niczym dyrektor finansowy dla Twojego startupu. I tu właśnie pojawia się BeGlobal – platforma inwestycyjna, która dzięki technologii, automatyzacji i zaawansowanym algorytmom wykona za Ciebie najtrudniejsze zadania. A dzięki takim funkcjom, jak aktywny monitoring Twoich inwestycji oraz system rekomendacji w ramach usługi bezpłatnego doradztwa inwestycyjnego, to jak posiadanie doradcy finansowego w swojej kieszeni, który informuje Cię na bieżąco o postępach w realizacji celów w oczekiwanym przez Ciebie terminie.

Krok 7: Planowanie rodzinnych finansów – wysiłek zespołowy

Podobnie jak w startupie liczy się każdy członek zespołu, planowanie finansowe Twojej rodziny powinno obejmować Twojego partnera lub partnerkę, dzieciaki, a nawet Twojego psa (no dobra, psa może nie). Jak sprawić, aby wszyscy zainteresowali się tym tematem i zaangażowali we wspólną realizację planu? Zacznij od podzielenia się z nimi celami oraz wyjaśnij motywację stojącą za wyborami, których dokonujesz. Na przykład, dlaczego oszczędzasz na nowy, większy samochód, zamiast szaleć na egzotycznych wakacjach drugi raz w tym roku.

Chodzi o podejmowanie wspólnych decyzji dla dobra Twojego „rodzinnego biznesu”.

Bez względu na to jakie są cele finansowe Twojej rodziny, BeGlobal może pomóc osiągnąć je wszystkie; od nowego domu po edukację dziecka, a nawet tą wymarzoną wycieczkę dookoła świata na emeryturze. Zacznij więc od ustalenia jasnych celów, zaangażuj najbliższych w ich realizację i wykorzystaj odpowiednie narzędzia, takie jak platforma BeGlobal, która pomoże zadbać o to, żeby wszystko przebiegło zgodnie z planem.

Zarejestruj się na BeGlobal. Wyznacz cel. My poprowadzimy Cię krok po kroku do jego realizacji.

Artykuł stanowi informację reklamową. Przed podjęciem ostatecznych decyzji inwestycyjnych należy zapoznać się z prospektem informacyjnym BeGlobal SFIO oraz dokumentami kluczowych informacji.
Inwestowanie w fundusze inwestycyjne wiąże się z ryzykiem i nie gwarantuje realizacji założonego celu inwestycyjnego ani uzyskania określonego wyniku inwestycyjnego. Uczestnik powinien liczyć się z możliwością utraty przynajmniej części zainwestowanych środków. Wyniki historyczne nie stanowią gwarancji osiągnięcia podobnych zysków w przyszłości. Jednostki uczestnictwa nie są depozytem bankowym.
Szczegółowe informacje dotyczące inwestowania w subfundusze wydzielone w ramach BeGlobal SFIO i ryzyka inwestycyjne znajdują się w prospekcie informacyjnym oraz dokumentach kluczowych informacji. Wymienione dokumenty są dostępne w siedzibie Rockbridge TFI S.A., na Platformie BeGlobal oraz na stronie internetowej www.beglobal.pl. Wartość aktywów netto subfunduszy BeGlobal Profit oraz BeGlobal Profit+ może cechować się dużą zmiennością wynikającą ze składu portfela, w szczególności z powodu inwestycji w ETF-y dające ekspozycję na instrumenty udziałowe.
Informacja o ewentualnym odstąpieniu od zaniechania pobierania wynagrodzenia stałego za zarządzanie BeGlobal SFIO będzie podana do wiadomość uczestników Funduszu z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem.
Materiał nie stanowi usługi doradztwa inwestycyjnego i nie należy go traktować jako rekomendacji inwestowania w jakiekolwiek instrumenty finansowe. Rockbridge TFI SA nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody spowodowane wykorzystaniem opinii i informacji w nim zawartych.
Nie stanowi również oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, jak również usługi rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie jest formą świadczenia doradztwa podatkowego, ani pomocy prawnej.
Prawa autorskie do artykułu przysługują Rockbridge TFI. Żadna z części tego materiału nie może być kopiowana lub przekazywana nieupoważnionym osobom. Wykorzystywanie jej przez osoby nieupoważnione lub działające niezgodnie z powyższymi zastrzeżeniami bez pisemnej zgody Towarzystwa lub w inny sposób naruszający przepisy prawa autorskiego może być powodem wystąpienia z odpowiednimi roszczeniami.
Materiał pochodzi od spółki Rockbridge TFI S.A. podlegającej nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
Rockbridge Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Marszałkowskiej 142, jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla M.ST. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000002970, NIP: 527-21-53-832. Kapitał zakładowy i wpłacony: 27.251.869,00 zł